
„USA“ triloogia näol, mille omavahel seotud osad kannavad pealkirju „42.
laiuskraad“, „1919“ ja „Suured rahad“, on JohnDos Passos kirjutanud
paljude hinnangul kõigi aegade suurima Ameerika romaani. Sel ajal kui
Fitzgerald ja Hemingway kultiveerisid kirjanduskriitiku Edmund Wilsoni
sõnul oma väikest põldu, võttis Dos Passos üles harida terve maailma.
Tänapäeval jätkuvalt üheks 20. sajandi mõjukamaks kirjandusteoseks
peetav „USA“ on ühe rahvuse ulatuslik kaleidoskoopiline portree, mis
pakatab igal leheküljel ajaloost ja elust. Triloogia esimene osa „42.
laiuskraad“ toob lugeja ette noore riigi 20. sajandi koidikul.
Kunstipäraseks kollaažiks ühendatud lugudes hargneb aegamööda viie
peategelase elu ja saatus. Mac, Janey, Eleanor, Ward ja Charley kulgevad
läbi Põhja-Ameerika otsekui tormist kantud, liikudes vääramatu hooga
selle suurlinnade ja lõppeks New Yorgi poole. Sedamööda, kuidas ristuvad
ja taas lahknevad nende teed, astuvad episoodilistes rollides üles
Eugene Debs, Thomas Edison, Andrew Carnegie ja teised oa ajastu
suurkujud.
John Dos Passos (1896–1970) on ameerika modernismi ja nn
kadunud sugupõlve tähtsamaid autoreid. Ta kerkis esile 1925. aasta
romaaniga „Manhattan Transfer“ (e.k Tänapäev, 2007), mille episoodilist,
eksperimentaalset, „kaamerasilmalikku“ stiili arendas ta veelgi
mastaapsemal panoraamil edasi oma peateoses, 1930.–1936. aastal ilmunud
„USA“ triloogias, mis kujutab kaheteistkümne peategelase kaudu Ameerika
Ühendriikide poliitilise ja ühiskondliku elu tähtsamaid sfääre
ajavahemikul 1900–1930, töölisliikumist, äritegevust, meremeheelu,
ameeriklaste osalust I maailmasõjas, sõjajärgse põlvkonna ummikseisu,
Hollywoodi esiletõusu, suurt depressiooni jne.
Dos Passose loomingu
eripära teiste ameerika modernistide seas avaldub seeläbi just
keskendumises üldplaanile, ühiskonnale ja ajaloole, mis on kirjanikule
vahendiks, et eritleda vaheda objektiivsusega indiviidi, tema elusaatust
ja psühholoogiat.
Tõlkija Olavi Teppan
Kõvakaaneline raamat, 424 lehekülge